Veelgestelde vragen (FAQ)

Vraag: In plaats van een gesloten enquête doe ik mijn onderzoek via een opengestelde link. Om de respondenten van mijn onderzoek de vragenlijst in te laten vullen, moet ik dan de link publiceren die ik kan vinden in de onderzoekstool? En komen mijn respondenten dan door hierop te klikken in de vragenlijst terecht?

Antwoord: Ja, dit werkt inderdaad op deze manier. De opengestelde link van uw enquete vindt u onder het tabblad Afname > Afname > Enquete link. Deze kunt u kopieren en vervolgens publiceren op de door u gewenste locatie. Dit kan een website zijn, maar ook een locatie binnen intranet. Door op de link te klikken, komen de respondenten uiteindelijk in de vragenlijst terecht.


Vraag: Tijdens het opslaan van het e-mailbestand in MS Excel geeft het programma aan dat het document mogelijk functies bevat die niet compatibel zijn met CSV (gescheiden door lijstscheidingsteken). Wat moet ik doen om het bestand toch goed op te slaan?

Antwoord: Het gaat hier om een standaard melding van MS Excel, die u in principe kunt negeren. Druk bij deze melding in het programma dan ook gewoon op de knop ‘Ja’ en het bestand wordt op de juiste wijze voor u opgeslagen.


Vraag: Via de helpdesk van Onderzoekstool.nl ben ik geholpen met mijn onderzoek en is het CSV-bestand voor mij ingeladen in de onderzoekstool. Nu krijg ik echter onder 'Afname' te zien dat ik niet langer rechten heb om hier nog verdere acties uit te voeren. Wat betekend dit en hoe kan dit ongedaan worden gemaakt? 

Antwoord: Bij wijze van beveiliging schiet het systeem 'op slot' en worden uw respondentgegevens afgeschermd wanneer vanaf een andere locatie in uw account wordt gewerkt. Door simpelweg uit en opnieuw in te loggen heeft u weer toegang tot alle functionaliteiten van Onderzoekstool.nl.


Vraag: Is het ook mogelijk om mijn vragenlijst uit te sturen naar een klein aantal personen, zodat deze groep de vragenlijst kan testen voordat deze wordt uitgestuurd naar mijn respondenten? 

Antwoord: Ja, dat is mogelijk. In MS Excel kunt u een CSV-bestand aanmaken met daarin de gegevens van uw testgroep. U kunt deze lijst de volgende naam geven: 'Testlijst onderzoek X'. Hierna volgt u precies dezelfde stappen zoals die omschreven voor het inlezen van een doelgroep, het koppelen van eigenschappen en het programmeren van een uitnodiging. Deze stappen vindt u hier: 2.2 - Vragenlijst uitsturen. Nadien kunt u deze testdata weer verwijderen. 

Tevens kunt u bij het programmeren van een uitnodiging ook kiezen voor een speciale test-uitnodiging (invullen bij 'type'). Hiervoor moet een lijst met 5 respondenten worden ingelezen. Deze hoeft dan niet ingepland te worden in de wachtrij, maar kan altijd direct worden verstuurd.   


Vraag: Mijn onderzoek is afgerond en via Onderzoekstool.nl heb ik automatisch de beschikking gekregen over mijn onderzoeksresultaten. Nu zou ik de grafieken graag willen kopieren naar een MS Word documentgrafieken. Hoe doe ik dat?

Antwoord: Nadat de grafieken in uw beeld verschenen zijn, drukt u op 'Download overzicht' en volgt u de verdere instructies die bovenaan in uw beeld verschijnen: selecteer alles (ctrl-A), kopieer (ctrl-C) en plak (ctrl-V) in MS Word. Hiervoor gaat u in het tabblad 'Analyse' naar 'Resultaten' en drukt u op de Wordbutton ('download resultaten voor Word').

← Data downloaden in Excel ↑ Veel gestelde vragen Vraagtypen →

Wij werkten al met...

  • Alrijne.nl
  • nwz.nl
  • Isala
  • Amphia
  • Revant
  • Zorgzaam
  • Antonie van Leeuwenhoek
  • Reinierdegraaf.nl
Bekijk alle klantenBekijk alle klanten

Waarom Exploratio?

  • Volledig te personaliseren
  • Grootste respondentenpanel = eigen panel bouwen
  • Gemakkelijk resultaten analyseren
  • Ondersteuning en training
  • Benchmarking

Start mijn onderzoek

  • Op een vrij eenvoudige manier kan ik vragenlijsten aanmaken en vervolgens digitaal uitzetten. De database is goed benaderbaar via een beveiligde link. Daarnaast zijn de rapportages ideaal, met 1 druk op de knop draai je deze uit, nadat je eenmalig hebt aangegeven hoe je de gegevens getoond wilt hebben (via grafieken of anderszins).

    Aukje van de Molengraft, kwaliteitscoördinator bij Revant

  • Deze online onderzoekstool is voor en door zorginstellingen ontwikkeld. Ze kunnen hiermee op een snelle en eenvoudige wijze zelf (patiënt)onderzoek uitvoeren en analyseren.

    Maud Huisman, marketingadviseur bij Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen

  • Voor ons is Exploratio een gebruiksvriendelijke tool om eenvoudig de ervaringen van onze patiënten in ons ziekenhuis te peilen. We zetten daar veel verschillende vragenlijsten voor in en rapporteren ook op verschillende manieren: alles kan met Exploratio!

    Saskia Derkx, adviseur patiëntbeleving van Noordwest Ziekenhuisgroep

  • De tool is makkelijk in te zetten voor zowel kleine als grotere en meer complexe onderzoeken. Ook kan ik andere collega’s snel uitleggen hoe het programma werkt. Zo wordt er door vele verschillende afdelingen in ons ziekenhuis gebruik gemaakt van de tool. Onderzoek onder patiënten, directe input voor artsen, 360 feedback door collega’s, medewerkertevredenheid, afstudeeronderzoeken, etc. Iedereen kan snel aan de slag met hun eigen resultaten, terwijl ik mij kan verdiepen op meer complexe statistische analyses voor uitgebreider advies aan de organisatie.

    Hajé Berns, Marketingadviseur bij Alrijne Zorggroep

  • Het is een professionele en gebruiksvriendelijke onderzoekstool, waarmee je eenvoudig rapportages kunt maken. Voor ons een goed instrument om diverse externe en interne klantonderzoeken uit te zetten en het luisteren naar patiënten handen en voeten te geven.

    Gerben Hart, Online Marketing- en communicatieadviseur bij Isala

  • Exploratio biedt Amphia de tools om in eigen beheer onderzoek te doen. Verschillende afdelingen en functies binnen het ziekenhuis doen dit vanuit hun eigen discipline. De tool geeft hen de mogelijkheid om zelf onderzoek op te zetten, eigen data te verzamelen, te rapporteren en te monitoren. Exploratio is compleet in (digitale) onderzoeksmogelijkheden en typen vraagstellingen, zonder af te doen aan de gebruiksvriendelijkheid.

    Frank Niemantsverdriet, Zorgmarketeer bij Amphia

Een selectie van onze klanten